Suomalaisille määrätyt säännöt ja härmäläinen halu pysäyttää koronaviruksen eteneminen keväällä 2020 aiheuttivat valtavan peruutusten ja muutosten hyökyaallon suomalaisten häiden järjestämisessä. Varauskirjat tyhjenivät kevään ja alkukesän osalta miltei kokonaan ja loppukesänkin kalenteri harveni, sillä moni pari halusi ottaa varman päälle ja viettää häät vähintään kuukausia tai jopa vuosia myöhemmin. Kun kokoontumisrajoituksia on kesän myötä purettu, kysyntä on onneksi hiljalleen käynnistynyt uudelleen ja odotettavissa on poikkeuksellisen vilkas häävuosi 2021.
Mitä yritysten kannattaisi nyt tehdä, jotta ne selviytyisivät koronasta voittajana? Häät-mediaa luotsaava yrittäjä, ekonomi Sari Yli-Salomäki poimi 4 tärkeää seikkaa, joiden vaikutus jokaisen hääalan yrityksen kannattaa punnita.
Koronan hiljennettyä perusbisneksen hääpareja palveleville yrityksille vapautui aikaa miettiä tuotteiden tai palveluiden uudistamista tai jopa innovoida täysin uutta liiketoimintaa. Jos ei ollut aivan pakko lomauttaa, yrittäjä ja henkilökunta saattoivat pukea Pelle Peloton -hatun päähänsä ja ideoida tulevaisuuden hittituotteita. Lähikuukausien mainoskampanjoissa saatamme jo nähdä innostavia uutuuksia, jotka voittavat hääparien sydämet nopeasti puolelleen. Jos kuvittelit, että tänä vuonna saat ottaa hommat rennommin tai että ”vanhassa vara parempi”, saatat joutua juomaan katkeraa kalkkia lähivuosina, kun kilpailijat ovat kirineet edellesi.
Markkinoiden avautuessa ja kysynnän vilkastuessa yrityksen kannattaa lähteä liikkeelle heti, jotta se ei jää sivustaseuraajaksi, kun markkinaosuudet jaetaan uudelleen. Odotettavissa on poikkeuksellisen vilkas hääsesonki 2021, kun normaalin hääkesän lisäksi monet koronan alta siirretyt häät vihdoin vietetään. Leikkaus mainontabudjetista voi käydä todella kalliiksi, jos se tarkoittaa sitä, että samalla tulee leikanneeksi myyntiä ja markkinaosuutta. Vielä loppuvuoden 2020 aikana mainontaa saattaa voida ostaa normaalia edullisemmin ja kampanjalla on mahdollisuus erottua positiivisesti, kun suurin osa kilpailijoista on hiljaa. Juuri nyt on siis strategisesti oikea hetki vahvistaa brändiä ja keskittyä mainostamaan tärkeimpiä tuotteita rohkeilla, erottuvilla viesteillä ennen kuin mainonnan volyymi nousee takaisin normaalitasolle.
Tutustu mainosmahdollisuuksiin Häät-median kanavissa täällä.
Netissä surffailu kasvoi voimakkaasti koronan suljettua kuluttajat kotiympyröihin. Verkkokauppa loikkasi huhti-kesäkuussa peräti 75 prosenttia viime vuoteen verrattuna, kertoo Vilkas Groupin tuottama verkkokauppaindeksi. Kun iso määrä uusia asiakkaita nyt löysi verkkokaupat, he eivät ole sieltä lähdössä mihinkään vaan elämän normalisoituessakin yhä useampi ostos tehdään verkossa.
– Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.
Hääalan verkko-ostoksista ei ole käytettävissä yhdistettyä tilastotietoa, mutta kasvua on nähty myös meidän alallamme, monista yrityksistä kerrotaan. Osviittaa verkkokäyntien lisääntymisestä antavat myös Häät.fi Hääpukukoneen ja Sormuskoneen voimakkaasti koilliseen hypänneet käyttäjäkäppyrät ja toukokuussa järjestetyn 3-päiväisen Häämessut netissä -tapahtuman saama yli 12.000 verkkokävijän innostunut vastaanotto.
Viimeistään nyt on korkein aika pohtia, onko sinun yrityksessäsi mahdollista siirtää kauppaa tai yhteydenpitoa verkkoon? Vaikka lopullista ostosta ei aina ole mahdollista siirtää tarjolle verkkokauppaan, saako asiakas riittävästi informaatiota, voiko hän ottaa yhteyttä helposti, tehdä lisäkysymyksiä tai varattua ajan? Huomioi että kahdeksasta neljään päivystävä puhelinnumero ei enää riitä tälle 30–35-vuotiaalle kohderyhmälle, joka hoitaa asioitaan mieluiten iltaisin ja viikonloppuisin – verkossa tai somessa.
Lisää aromia, ehkä jopa voimakkaan lisämausteen kauppasoppaan on lisäämässä Amazon, jonka huhutaan laajenevan Pohjoismaihin vielä tänä vuonna. Kauppalehti.fi:n mukaan Amazonilla on hallussaan jopa puolet Yhdysvaltojen ja neljännes Saksan verkkokaupasta, joten olankohautuksella sen mahdollista saapumista ei voi sivuuttaa. Paikallisilla verkkokauppiailla on kaksi mahdollisuutta, lähteä mukaan Amazonin Marketplace-alustalle tai kilpailla itsenäisesti sitä vastaan. Onko verkkokauppasi brändikilpi kiillotettu ja toiminnan tehokkuus tapissa?
Sen lisäksi, että Amazon on hamunnut tukevaa markkinaosuutta uusille alueille levittäytyessään, se on myös haastanut paikallisen vähittäiskaupan tehostamaan toimintaansa. Kuluttaja tottuu nopeasti Amazonin nopeaan ja tehokkaaseen palveluun, jonka seurauksena yhä useampi ostointoinen haku alkaa Amazonissa eikä esimerkiksi Googlessa.
Suomessa Amazon-spekulointi näkyy toistaiseksi niin että kuin muuttolintuja, Amazon-konsultteja on ilmaantunut myymään asiantuntijapalveluitaan. Kannattaa kuitenkin harkita tarkasti, kenen taskuja omalla Amazon-pelollaan lihottaa. Ehkä terve uteliaisuus ja aktiivinen tarkkailu riittävät vielä toistaiseksi.
Kiinnostaako sinua tuotemainonta tai haluatko tarjouksen isommasta kokonaisuudesta? Soita tai lähetä minulle viesti!