PRO Blogi | 2.8.2021

Korona päättyy. Syntyykö Suomessa hääboomi vuonna 2022?

Sari Yli-Salomäki

päätoimittaja, founder

Koronan vaikutukset hiipuvat jo, ja häitä vietetään runsaasti loppukesän 2021 aikana. Kaikki talousennusteet tukevat myös käsitystä, että talous ja myönteiset näkymät vahvistuvat edelleen vuoden 2021 lopulla ja vuonna 2022. Valtiovarainministeriö ennustaa talouskasvun kiihtyvän 2,6 prosenttiin vuonna 2021 ja 2,8 prosenttiin vuonna 2022 (tiedote 17.6.2021).

”Palvelujen kulutuksen ennustetaan pääsevän kunnolla vauhtiin vasta kuluvan vuoden loppupuolella, minkä seurauksena yksityisen kulutuksen kasvu on nopeimmillaan vasta vuonna 2022. Kotitalouksien yhteenlaskettu ostovoima ei ole pienentynyt koronaepidemian aikana, ja kotitalouksien säästämisaste oli viime vuonna ennätyksellisen suuri. Säästöjen käyttämisen myötä yksityinen kulutus kasvaa nopeammin kuin ostovoima”, Valtiovarainministeriö tiedottaa.

Jopa tuhansia häitä enemmän?

Mitä Valtiovarainministeriön ennustama 2,6–2,8 prosentin kasvu tarkoittaisi häiden maailmassa? Jos häiden määrä kasvaisi 2,8 prosentilla, vietettäisiin Suomessa vuonna 2022 noin 450 häät enemmän kuin normaalivuonna. Koska ihmisten kokoontumiseen nojaava tapahtuma-ala romahti monia muita aloja voimakkaammin ja häitä on jäänyt juhlimatta vuosina 2020 ja 2021, voidaan olettaa, että häiden määrällinen kasvu tulee olemaan paljon suurempi ja puhutaan jopa 10 prosentin eli yli 2000 häiden lisäyksestä normaalivuoteen verrattuna.
 
Positiivisen lisäpiristysruiskeen häiden viettoon tuo Valtiovarainministeriön mainitsema yksityistalouksien säästämisasteen kasvu.
”Parit ovat joutuneet odottelemaan oikeaa hetkeä häilleen ja samalla säästäneet häitä varten nyt vuoden tai jopa 2 vuotta pidempään kuin normaalisti, joten hääkassaan on kertynyt tavallista muhkeampi potti. Tämä saattaa näkyä aikaisempaa kalliimpina ostoksina ja laajempana vierasjoukkona koronan jälkeisissä häissä”, Häät-median päätoimittaja Sari Yli-Salomäki miettii.

Ostopäätökset tehdään vuotta aikaisemmin

Koska Covid-19 -pandemian vuoksi häiden suunnittelujänne on entisestään pidentynyt, hääpareilla on ollut runsaasti aikaa perehtyä häiden järjestämiseen huolella. Netissä vietetty aika hääsuunnitelmien parissa on lisääntynyt ja eri vaihtoehtoja punnitaan kaikessa rauhassa. Epidemian vuoksi osa pareista on joutunut suunnittelemaan häät kahteen tai jopa kolmeen kertaan.
 
Hääalalla toimivien yritysten kannattaa aloittaa markkinointi ajoissa ajatellen häitä vuosina 2022 ja 2023. Vuoden 2022 sesonkia ajatellen on jo kiire! Suurin osa hankintavertailuista ja -päätöksistä tehdään 16–9 kuukautta ennen juhlien suunniteltua päivämäärää.

Mieti nyt näitä!

  • Puhutteleeko brändisi asiakkaista koronan jälkeenkin?
  • Ovatko yrityksen nettisivut ajan tasalla ja hakusanaoptimointi hallussa?
  • Osaatko somemainonnan salat?
  • Tunnetko hääparien käyttämät mediat ja osaatko hyödyntää niitä markkinontikanavinasi?
  • Onko brändisi riittävän tunnettu hääparien keskuudessa?
  • Käytätkö markkinointiin riittävästi yrityksesi resursseja?


Jos kaipaat sparrausta koronan jälkeisessä tilanteessa, joka tarjoaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja kasvavia markkinoita, ota yhteyttä Häät-tiimiin alla näkyvän lomakkeen avulla tai soita. Sovitaan maksuton etäpalaveri, jossa kartoitetaan tilanne ja tutkitaan, löydämmekö sinun yrityksellesi sopivia yhteistyömahdollisuuksia.

Autamme mielellämme

Lähetä viesti tai soita ja sovitaan maksuton etäpalaveri. Kartoitetaan tilanne yhdessä ja tutkitaan, löydämmekö yritystäsi hyödyttäviä yhteistyömahdollisuuksia.

Sanna Laaksonen

asiakkuuspäällikkö, customer success manager 044 3781154 sanna.laaksonen@editus.fi

Sari Yli-Salomäki

päätoimittaja, founder 040 5057345 sari.yli-salomaki@editus.fi

Vaihtoehtoja brändisi ja häätuotteidesi mainontaan

Löydätkö tästä sopivan vaihtoehdon kertoa omasta yrityksestäsi, tuotteistasi tai palveluistasi hääpareja puhuttelevalla tavalla koronan jälkeen?

Häät.fi Paraatibanneri 100.000 näyttöä

Paraatibanneri on näkyvin mainospaikka ja tehokkain kampanjapaikka Häät.fi-palvelussa. Mainoksesi nähdään 100.000 kertaa.

Kokosivun mainos Häät-lehdessä

Kokosivun mainos Häät-lehdessä rakentaa brändiäsi, herättää häitä suunnittelevien ostajien kiinnostuksen ja lisää ostohalukkuutta.

Mainonta Häät.fi Sormuskoneessa 20 tuotteella

Runsaasta valikoimasta käyttäjä löytää kiinnostavia sormusvaihtoehtoja ja jatkaa edelleen verkkokauppaasi tai kotisivuillesi.

Mainonta Häät.fi Hääpukukoneessa 20 tuotteella

Runsaasta mekkovalikoimasta morsian löytää kiinnostavia vaihtoehtoja ja jatkaa edelleen tuotemerkin tai myymälän kotisivuille.

Aukeaman sisällöllinen mainos Häät-lehdessä

Haluatko esitellä tuotteesi tai yrityksesi sisältö ja tarinat edellä? Hääpareja kiinnostavat tuotteet tai palvelut tuodaan natiivimainonnan keinoin osaksi Häät-lehden ja Häät.fin laadukasta sisältöä.

Häät.fi Mainosartikkeli

Häät.fi Mainosartikkeli välittää viestisi kuvin, sanoin ja videoin sekä johdattaa lukijan edelleen omille nettisivuillesi tai kivijalkakauppaan.