PRO Blogi | 14.6.2023

Vahvista hääbisneksesi näkyvyyttä hakukoneoptimoinnilla – linkkien rakentaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia

Häät PRO Blogi

Vieraskynä

Jos haluat, että yrityksesi tulee hakukoneilla paremmin löydetyksi, tulee sinun panostaa hakukoneoptimointiin eli SEO:on (Search Engine Optimization).

Kilpailu asiakkaista on kovaa alalla kuin alalla. Kilpailijoista täytyy erottua ja on tärkeää tulla asiakkaiden löytämäksi. Moni löytää tarvitsemansa palvelut ja tuotteet hakukoneita käyttämällä – näin myös häitään suunnitteleva.

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston muokkaamista ja sisällön tuottamista siten, että sivuston näkyvyys paranee hakukoneiden hakutuloksissa.

Hakukonenäkyvyyttä voi edistää monin eri tavoin ja linkkien rakentaminen on yksi keino muiden joukossa. Ulkoisten linkkien hankkiminen tarkoittaa, että sivustosi ulkopuolisilta verkkosivuilta ohjataan käyttäjiä sinun sivustollesi.
 
Tämän Vieraskynä-blogipostauksen kirjoittajana toimii Digizerin asiantuntija. Digizer on Häät.fin kumppani ja Suomen johtava digitaalisen myynnin kehittämisen asiantuntija. Digizerin asiantuntijat kasvattavat asiakkaidensa verkkomyyntiä muun muassa hakukoneoptimoinnin avulla.

Jatka lukemista ja opi lisää hakukoneoptimoinnin perusteista, linkkien rakentamisesta ja siitä, miten hakukoneoptimointi voi vauhdittaa sinunkin myyntiäsi. Sivun alaosassa saat ohjeet, miten voit tilata maksuttoman SEO-auditoinnin!

Tehosta hakukonenäkyvyyttä – houkuttele lisää hääpareja palveluidesi tai tuotteidesi pariin

Monen hankinnan matka alkaa Googlesta. Potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään esimerkiksi “häävalokuvaaja Helsinki” tai “hääjuhlapaikka Turku”. Eniten klikkauksia saavat tietysti ensimmäiset hakutulokset.

Miten Googlen ja muiden hakukoneiden hakutulosten etusivulle sitten pääsee? Vastaus on, että hakukoneoptimoinnilla. Google pyrkii aina antamaan haun tehneelle parhaan vastauksen, joten helppoa ensimmäisen paikan saavuttaminen ei usein ole – mahdollista kylläkin.

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, joita ovat tekninen, sisällöllinen ja sivuston ulkopuolinen.

Kun hakukonenäkyvyyttä alkaa kehittämään, kannattaa aina pitää mielessä, että sivustoja ei tulisi rakentaa eikä sisältöjä luoda pelkästään hakukoneita varten. Tärkeintä on aina ihminen. Verkkosivut, jotka palvelevat hyvin ihmistä, ovat lähtökohta sille, että ne menestyvät myös hakukoneissa.

1. Laita sivuston tekninen puoli kuntoon

Teknisesti kunnossa oleva sivusto on käyttäjäystävällinen ja sitä on helppo käyttää. Potentiaalinen asiakas löytää tarvitsemansa tiedon helposti ja kaikki toimii, kuten pitääkin. Teknisesti kunnossa olevaa sivustoa arvostaa myös Google.

Sivuston tulee olla turvallinen käyttää. On tärkeää huomioida, että sivusto on responsiivinen, jolloin se toimii oikein myös mobiililaitteilla. Hakukoneet antavat pisteitä myös nopeasta latautuvuudesta ja siitä, että kaikki sivuston linkit toimivat.

Jos harkitset käyttäjäystävällisempien verkkosivujen hankkimista, kiinnitä erityistä huomiota siihen, että et menetä jo saavutettua hakukonenäkyvyyttä.

2. Luo viihdyttävää ja arvoa tuottavaa sisältöä

Kun sivuston tekninen puoli on kunnossa tai työn alla, on aika kääntää katseet kohti sisällöllistä hakukoneoptimointia.

Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen mahdollisimman relevanttia ja korkealaatuista sisältöä. Laadukas sisältö, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin tai tarpeisiin, parantaa hakukonenäkyvyyttä. Sisällön tulisi olla informatiivista, hyvin kirjoitettua ja vastata käyttäjän tekemään hakuun.

Sisältöä ei kannata lähteä optimoimaan hakuammunnalla. Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista kannattaa tehdä avainsanatutkimus. Voit tehdä avainsanatutkimuksen itse tai teettää sen ulkopuolisella toimijalla.

Aloita esimerkiksi pohtimalla, millaisilla hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi palveluasi tai tuotetta etsivät. Voit hyödyntää esimerkiksi Google Keyword Planneria, joka on käytettävissä osana Google Adsia. Voit myös selvittää Google Search Consolen avulla, millä hakusanoilla sinut tällä hetkellä löydetään. Listaa ylös myös avainsanat, joilla haluaisit tulla löydetyksi.

Kun avainsanat ovat selvillä, voit lähteä optimoimaan jo olemassa olevaa sisältöä ja tuottamaan uutta. Muista kohtuus myös avainsanojen käytössä: käytä avainsanaa ja sen johdannaisia luonnollisissa paikoissa.

Hyvä sisältö koukuttaa

Googlen hakutulosten kärkeen pääseminen on monen tekijän summa. Hakukoneet arvostavat myös sivuston korkeaa kävijämäärää, pitkiä vierailuaikoja ja alhaista poistumisprosenttia. Tuota sivustollesi siis sisältöä, jonka parissa viihdytään.

Sisältöjä kannattaa rakentaa siten, että tarjoat asiakkaalle aina mahdollisuuden seuraavaan askeleeseen. Jos asiakas lukee blogiasi, huolehdi, että tekstin lopussa on tarjolla lisää mielenkiintoista luettavaa. Tee blogiteksteihin sisäisiä linkityksiä, jotka johtavat tuotteisiin, palveluihin tai oman sivustosi teksteihin, joista lukija voisi olla kiinnostunut. Sivuston sisäisten linkitysten ansiosta myös hakukoneet ymmärtävät sivuston rakennetta ja sisältöä paremmin.

3. Huomioi sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi – rakenna linkkiverkosto

Sivustollesi johtavat linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneet arvostavat sitä, jos sivustollesi on linkkejä muilta luotettavilta sivustoilta. Pyri hankkimaan linkkejä verkkosivuillesi sellaisilta sivustoilta, jotka ovat alallasi tunnettuja ja arvostettuja.

Ulkoisia linkkejä ei kannata hankkia miltä tahansa sivustolta, sillä pahimmillaan ulkoinen linkitys epärelevantilta sivustolta vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

Apua linkkien rakentamiseen Häät.fi-sivustolta

Linkkien rakentaminen voi tuntua haasteelliselta. Hääalalla toimiville Häät.fi on erinomainen vaihtoehto aloittaa ulkoisten linkkien rakentaminen. Kun linkkejä sinun verkkosivulle löytyy sivustolta, jolla vierailee kohderyhmääsi kuuluvia potentiaalisia asiakkaita, saat linkkien ansiosta osan liikenteestä myös omalle sivustollesi.

Häät.fi-sivustolla on vahva asema hääalan toimijana hakukoneissa. Sivusto on ollut toiminnassa jo useita vuosia. Vuosien aikana sivusto on vahvistanut asemaansa hakukoneissa tarjoamalla kävijöilleen heitä kiinnostavaa, informatiivista sisältöä. Häät.fi-sivustolla vierailee keskimäärin 35.000 käyttäjää kuukaudessa ja sivun katseluja tehdään yli miljoona vuosittain.

Häät.fi-sivusto auttaa linkkien rakentamisessa. Häät PRO -tiimi on luonut sivustolle tuotteita, joiden avulla hääalan yrittäjät pääsevät kertomaan omasta toiminnastaan ja hankkimaan ulkoisia linkkejä omalle sivustolleen.

Yksi vaihtoehdoista on esimerkiksi sivustolla julkaistava Mainosartikkeli, josta saat 1–3 linkkiä haluamallesi sivustolle. Myös suositut Hääpukukone ja Sormuskone mahdollistavat useiden ulkoisten linkkien saamisen sivustollesi.
 
Lisäksi Häät.fi tarjoaa mahdollisuuden rakentaa sivuston Hääpalvelut-hakemistoon oman Yrityssivun, jonne saat ilmaisella perustasollakin linkit kotisivuille ja verkkokauppaasi sekä sosiaalisen median sivulle. Ulkoisia linkkejä rakentaessa ei kannata unohtaa myöskään omilta sosiaalisen median tileiltä tulevia linkityksiä.

Tehdäkö hakukoneoptimointi itse vai ottaako avuksi kumppani?

Hakukoneoptimoinnin tekeminen itse edellyttää aikaa ja perehtymistä hakukoneiden toimintaan. Avainsana-analyysin ja optimoinnin lisäksi on pysyttävä ajan tasalla hakukoneiden muuttuvista algoritmeista. Jos yrityksestäsi löytyy riittävästi osaamista, innostusta ja resursseja, voi hakukoneoptimoinnin toteuttaa itse.

Jos aika on tiukilla ja omaa osaamista haluaa keskittää ydintyöhön, voi hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen olla järkevä vaihtoehto. Hakukoneoptimointiin erikoistuneella toimijalla on asiantuntemusta, jonka avulla esimerkiksi nopeampien tulosten saavuttaminen on mahdollista.

Tilaa ilmainen SEO-auditointi Häät.fin kumppanilta

Päätitpä sitten toteuttaa hakukoneoptimointia itse tai hankkia siihen kumppanin, suosittelemme kartoittamaan ensimmäisenä nykytilanteen. Mikä sivustolla on kohdillaan ja mitkä asiat kannattaa ensimmäisenä hoitaa hakukoneoptimoinnin näkökulmasta kuntoon?
 
Häät.fi-sivuston yhteistyökumppani Digizer tarjoaa nyt teille ilmaisen SEO-auditoinnin. Saat auditoinnista ajantasaista tietoa sivustosi hakukoneoptimoinnin ja digimarkkinoinnin nykytilanteesta.

Asiantuntija antaa aina myös konkreettisia kehitysehdotuksia ja opastusta siihen, miten lähteä edistämään auditoinnissa tehtyjä huomioita. Saat siis jo auditoinnista suuntaa ja ideaa sille, mihin asioihin kannattaa ensimmäisenä panostaa.
 
Digizerin asiantuntija käy auditoinnin tulokset kanssasi läpi yhdessä, minkä jälkeen voitte päättää, haluatteko jatkaa keskustelua kanssamme vai lähdettekö edistämään hakukoneoptimointia itsenäisesti tai toisen kumppanin kanssa.

SEO-auditointi on täysin maksuton, eikä se velvoita jatkotoimenpiteisiin.

Hermanni Härkönen Digizer

Haluatko maksuttoman auditoinnin sivustollesi?

Ota yhteyttä Digizerin Hermanni Härköseen

puhelimitse: +358 50 449 5023
sähköpostilla:  hermanni.harkonen@digizer.fi

Voit myös jättää pyynnön maksuttomasta auditoinnista Digizerin verkkosivujen kautta.  

Pyydä ilmainen auditointi

Häät PRO -tiimi auttaa löytämään oikeat keinot

Jos sinulle heräsi kysymyksiä tai ideoita hakukoneoptimoinnin parantamiseen Häät.fin avulla, otathan yhteyttä! Mietitään miten voisimme tehdä tuloksia kustannustehokkaasti yhdessä.

Sari Yli-Salomäki

päätoimittaja, founder 040 5057345 sari.yli-salomaki@editus.fi